OSTEOARTRİT (KİREÇLENME)

Halk arasında kireçlenme olarak da bilinen osteoartrit, daha çok eklemleri olumsuz yönde etkileyen ilerleyici bir hastalıktır. En fazla diz eklemleri, kalça eklemleri, omurlar, el içi eklemleri ve özellikler parmak eklemleri bu durumdan etkilenir. En önemli belirtisi eklem ağrılarıdır. Ağrıyla beraber

eklemlerde hareket kaybı sık görülen bir belirtidir.

OLUŞUM NEDENLERİ

· Yaşlanmayla beraber görülen hücresel değişikliklerin eklem dayanıklılığını azaltması,

· Genetik olarak ailede bu hastalığa yatkınlık,

· Mekanik etkenlere (aşırı kullanma, travma vb.) bağlı olarak eklem kıkırdağında aşınmaların oluşması gibi sebepler osteoartrit (kireçlenme) görülme riskini artırır.

KLİNİK BULGULARI

· Hastalığın ilk evrelerinde hareketle ağrı oluşurken ilerleyen evrelerde dinlenme esnasında da ağrı,

· Günün ilk saatlerinde ve uzun süreli hareketsizlikte ilgili eklemde tutukluk, hareket zorluğu,

· Hastalığın ilk yıllarında görülen eklem hareket kısıtlılıkları,

· Hareket esnasında ilgili eklemde krepitasyon (çıtırdama sesi) belirtisi,

· Eklemde oluşmaya başlayan inflamasyon (iltihaplanma) sürecine bağlı olarak eklem ısısında artma, görülen önemli klinik bulgulardır.

TANISI

Eklemlerde ağrı, tutukluk ve hassasiyet olan bireylerde bu durumdan şüphelenilmektedir. Ancak kesin tanı eklem sıvısının incelenmesi ve radyografi değerlendirmeleri ile koyulmaktadır.

TEDAVİ

Osteoartrit tedavisinde temel amaç, kişinin ağrılarını ve kısıtlılıklarını gidererek günlük yaşamını kolaylaştırmak ve hastalığın ilerlemesini önlemektir.

Tedavi kişiye göre planlanmaktadır. Temel tedavi yaklaşımı ise öncelikle obeziteye yöneliktir. Obezitenin varlığı, eklemlere fazladan yük bindirerek hastalığın ilerlemesine sebep olur. Bunun yanında egzersiz uygulamaları, eklem içi enjeksiyonlar, ilaç tedavileri ve fizik tedavi, uzmanlarca uygun görüldüğü takdirde bu hastalığın tedavisine yardımcı olan yaklaşımlardır.

Pereira, D., Ramos, E., & Branco, J. (2015). Osteoarthritis. Acta medica portuguesa, 28(1), 99–106. https://doi.org/10.20344/amp.5477