MEKANİK BEL AĞRISI

• Bel ağrıları semptom sürelerine göre sınıflandırılacak olursa; 1 aydan kısa süren olgular akut, 1-3 ay subakut, 3 aydan fazla süren olgular kronik olarak adlandırılmaktadır.

• 3-6 ay erken dönemi, 6-24 ay orta dönemi, 24 aydan uzun süren ağrılar geç dönemi oluşturmaktadır.

Lokal ağrı: omuriliği çevreleyen kemik, ligament yapılar , kaslar ağrı nedeni olabilir. Lig. Flavum dışında tüm çevre dokular ağrıya duyarlıdır.

• Kemik kaynaklı ağrılar

• Diskojenik ağrı

• Myofasyal ağrı

• Bel omurlarında 3 tip kuvvet bu sinir hasarını başlatarak ağrıya neden olabilir:

• Gerilme

• Kompresyon

• Vibrasyon

TANI

Lomber disk herniasyonunda (Bel fıtığı) klinik belirtiler

• Bel ağrısı

• Bacak ağrısı

• Bel ve bacak ağrısı

• Bacak kaslarından kuvvet kaybı

• Bacak kaslarında atrofi

• Bacaklarda parestezi

• Mesane bağırsak inkontinansı

AKUT DÖNEM ELEKTROTERAPİ VE İSTİRAHAT

Kronik Bel Ağrısı Tedavisi İçin Avrupa Kılavuzu

Tavsiye edilen tedaviler

Kognitif davranışsal tedavi, Fzt eşliğinde yapılan egzersizler, hasta eğitimi, multidisipliner (biyopsikososyal) tedavi, Kısa süreli NSAIDs kullanımı

Düşünülebilir Tedaviler

Bel okulları, kısa süreli mobilizasyon ve manipulasyonlar, antidespresanlar, kas gevşetici ilaçlar

Tavsiye edilmeyen Tedaviler

KDD ve US gibi pasif tedaviler, ve invaziv tedavi yöntemleri, EMG biofeedback, masaj, TENS ve traksiyon için kanıt yok.

Airaksinen O. etal. Eur Spine J. 2006; 15:192-300

FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON

Akut ağrıları 1 aydan kısa süren olgulardır. Yapılan uygulamalar, korse kullanımı ve bel okulu eğitimi verilebilir.

Subakut dönem 1-3 ay arasında gerçekleşir. Bu süreçte Elektroterapi ve tıbbi egzersizler uygulanır.

Kronik bel ağrısı 3 aydan fazla süren durumdur. Fizyoterapi ve rehabilitasyonda bahsedecek olursak Fzt eşliğinde yapılan egzersizler, hasta eğitimi, bel okulu eğitimi, kısa süreli mobilizasyon ve manipülasyonlar uygulanır.